BILLBOARDY BUDOU MIZET!

28 dubna, 2023/ Business/

Od prvního září měly být zrušeny všechny obrovské billboardy u silnic. Leč takto zcela to nebude. Podle nové novely zákona bude muset od českých silnic a dálnic zmizet kolem tří tisíc poutačů. Celkový počet je však kolem pětadvaceti tisíc. Co tedy bude s ostatními? Provozovatelé doufají, že nebudou muset tyto poutače bourat, ale že nahradí pouze reklamy nekomerčními motivy!
reklama u silnice
Toto odstraňování reklamních sdělení již v minulých týdnech započalo a jsou nahrazovány českou státní vlajkou. Tímto činem se tedy podle provozovatelů zcela změnil charakter těchto původně reklamních ploch. Přesně tak to totiž definuje zákon. Svaz provozovatelů venkovní reklamy tedy vymyslel tuto změnu, aby nemuselo být více než dvacet tisíc poutačů zbořeno.
Tento svaz dále uvádí, že zákaz billboardu je v podstatě totéž co vyvlastnění. Pokud stát bude postupovat na straně jedné tak, že venkovní reklamy jsou legální podnikání a nyní je bez náhrady chtějí zlikvidovat, jedná se o faktické vyvlastnění. A tento akt připouští ústava pouze v případě veřejného zájmu a k tomu za náhradu. Veřejný zájem však stát nikdy neprokazoval a už vůbec neslíbil žádnou náhradu.
noční Houston
Podle uvedeného svazu jsou problémem reklamy u dálnic pouze v případě, kdy existují nosiče, které jsou zde ilegálně a neměly zde vůbec stát. Vzhledem k tomu, že jsou zde ilegálně, samozřejmě nejsou vybaveny prvky, které jsou povinné právě z bezpečnostních hledisek. Stát měl podle Svazu tedy nejprve trvat a dost důrazně na odstranění těchto závadných ploch, nikoli nyní plošně zakazovat legální a bezpečně zabezpečené nosiče reklam.
Zákaz těchto reklamních billboardů v pásmu dálnic a silnic I. třídy vyplývá již z pozměněného zákona O provozu na pozemních komunikacích z roku 2012. Tato novela nechala období pěti let na vyřešení možných sporů s provozovateli venkovních reklam. A toto období nyní právě končí.
V letošním roce se skupina více než patnácti senátorů obrátila na Ústavní soud, aby byla část novely ohledně zákazu reklamních ploch zrušena. Vzhledem k pětiletému období pro řešení této situace je načasování poměrně zajímavé a bude zajímavé sledovat, jak tato kauza dopadne.